Między duchem a materią pośredniczy matematyka.
Hugo Steinhaus
nauczycielka matematyki,
wciąż poszukująca czegoś nowego
MARTA STASIOWSKA 😉
Z matematyką wiadomo jak jest:
- wymaga ćwiczeń, a przecież dla tylu z nas to nuda
- wymaga cierpliwości – dla niektórych słabo osiągalne
- wymaga skupienia – OMG !!
- wymaga dociekliwości
- talent też robi swoje – na to wpływu nie mamy niestety
Bożonarodzeniowy Kiermasz Matematyczny 2022
W ramach realizacji innowacji matematycznej „Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”, odbyła się druga edycja kiermaszu. Ponownie uczniowie klasy II wzięli na warsztat tematy związane tymi dwiema dziedzinami. Były to: ciekawe, liczby, matematyka w przyrodzie, matematyka w malarstwie, w fotografii, warsztaty sztuki, fraktale itp. Tradycyjnie sprzedawano też świąteczne słodkości, dochód z których zostanie przekazany schronisku Brzozowe Ranczo w Dębicy.
Przed świętami działał również Matematyczny Kalendarz Adwentowy, a w nim ciekawe gadżety, zadania, talony na „np” i „podpowiedź na sprawdzianie”.
Oto kilka zdjęć i prac uczniowskich – dostępne w linkach lub QR kodach:
Matematyczny kalendarz adwentowy
stoiska
prezentacje
warsztaty
Matematyczne gry terenowe
Korzystając z uroków jesieni i pięknej pogody wszystkie klasy wzięły udział w grach terenowych w ramach realizacji innowacji Matematyczna Szkoła Przetrwania.
Klasa pierwsza rozwiązywała zadania z procentów podążając ścieżką prowadzącą z jednego punktu do kolejnego rozmieszczonych na terenie szkoły.
Klasa druga stosowała trygonometrię w zadaniu z wykorzystaniem klinometra i tablic trygonometrycznych (mierzenie wysokości budynku szkoły).
Klasy druga i trzecia realizowały zadanie z przekształceń geometrycznych na terenie miasta, z mapą i układem współrzędnych. Ich zadaniem było nie tylko wykonać ćwiczenia, ale również stworzyć foto lub video relację z działań grupy.
Oto sprawozdanie z wydarzeń.
![]() |
||
![]() |
||
Powtórka z trygonometrii
Gra dla max czterech osób. Musisz umieć:
- podstawy trygonometrii (definicje sin, cos, tg, ctg w trójkącie i w układzie współrzędnych),
- tożsamości trygonometryczne, współrzędnych
- wzory redukcyjne,
- wartości funkcji dla kątów 30, 45, 60 stopni
Matematyczny Kiermasz Bożonarodzeniowy
Uczniowie klasy II realizowali projekty matematyczne w ramach innowacji matematycznej „Matematyka jest sztuką, sztuka jest jest matematyką”. Finałem tych projektów był Matematyczny Kiermasz Bożonarodzeniowy, na którym można było kupić ciasteczka i ozdoby świąteczne z matematycznym motywem, a także obejrzeć prezentacje z projektów. Były również quizy z malarstwa i iluzji optycznych, sprawdzanie boskich proporcji ciała, nauka rysowania fraktali i robienia łańcucha choinkowego z wstęg Mobiusa.
Matematyczne ciasteczka
na święta
oraz geometryczne bransoletki
CO BYŁO W KIESZONKACH?
- zadania dodatkowe o różnych poziomach trudności
- czekoladka
- bon na dodatkowe np
- talon na jedną podpowiedź na sprawdzianie
Misja
BECOME A SOLDIER
Sprawdź, czy masz predyspozycje do bycia żołnierzem.
Coś, co przygotowałam na tydzień mundurowy w naszej szkole.
Udanej zabawy!
Genially na
Tydzień
Kryminalistyczno – Psychologiczny
w LO Pilzno
ten poniżej zaczerpnięty z sieci – 1LO Sopot
Gdy dopadniesz tablet graficzny
i masz nagle chwilę czasu
i w zanadrzu powtórkę z geometrii analitycznej lub funkcji kwadratowej
🙂
Plansza interaktywna w
Układy równań liniowych – metoda podstawiania i przeciwnych współczynników – z wykorzystaniem linków do matemaksa.pl
Genially
Punkty procentowe kontra procenty
– z linkiem do matfiz24.pl i quizem w Quizizz
Układy równań – zadania tekstowe
-
- wykorzystanie osi czasu w zadaniu z wiekiem
- wykorzystanie planszy chemicznej do zadań z roztworami
- link do zadań
Plansza interaktywna Genially cd – zadania
Moja lekcja z Genially cd.
Tym razem wypróbowałam formę GUIDE. Ma ona slajd centralny z odnośnikami do kolejnych zagadnień
Power Point?
Niekoniecznie
Poszukiwania doprowadziły mnie do Genial.ly. Jako pierwszą formę wypróbowałam prezentację. Temat „Przesuwanie wykresu wzdłuż osi y”.
Inne możliwości. Plusy i minusy. Warto spróbować!
Możliwości Power Pointa w przygotowaniu scenariusza lekcji, czyli
trochę 😉 interaktywna prezentacja – pptx
przejścia slajdów klikalne ze względu na własne tempo pracy
po mojemu 🙂
Graficzne rozwiązywanie równań i nierówności,
czyli matematyka dla laika
Własności funkcji odczytywane z wykresu
– pierwsze koty za płoty w robieniu filmików
Myślenie wizualne na matematyce
Od jakiegoś czasu badam uczniów na początku roku szkolnego pod kątem predyspozycji i sensorycznych typów uczenia się. Okazuje się, że znakomita większość to kinestetycy i wzrokowcy. Więc, a jakże, zainspirowana badaniami i tym, że sama jak nie dotknę, to nie uwierzę i jak nie zobaczę, to zapomnę – rysuję matematykę od czasu do czasu. Porządkuję tym myśli, ale mam nadzieję, że zachęcam również uczniów do korzystania z tego typu notowania. Niech nikomu się nie zdaje, że trzeba umieć rysować. Wystarczy parę kolorów i pusta kartka. Oto moje przykłady: karty pracy, mapa myśli, instrukcje krok po kroku.
Innowacje matematyczne
Już słyszę te słowa: „Ja to nigdy matmy nie umiałem; Nie umiem i nie będę umiał; Ja to jestem humanista (sic! – jakby humanista nie myślał logicznie”)
A przecież wystarczy potraktować ją, jak hobby, wyzwanie, CHALLENGE 🙂
Albo zastanowić się do czego mi ona? Po co się tego uczę? Kiedy można to w ogóle wykorzystać?
Może więc warto znaleźć swój matematyczny cel?
|
„Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”Innowacja (plik) dla wszystkich zainteresowanych uczniów szkoły, szczególnie tych, którzy lubią sztukę. |
![]() |
„Po co mi ta matma”?Innowacja (plik) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach lekcji i podstawy programowej w każdym omawianym rozdziale. |
![]() |
„Matematyczna szkoła przetrwania”Innowacja (plik) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach programu w każdym rozdziale. |
Ściana wirtualna? czemu nie!
Padlety o przekształceniach wykresów funkcji klasa 1 – 2020
Zadanie dla 3ph
(pozdrawiam 🙂 )

GALERIA OBRAZÓW
i wystawa fotografii
W ciągu mojej pracy już nie raz miałam przyjemność pracować z uczniami, którzy byli uzdolnieni plastycznie. Dzięki nim mam w pracowni mini galerię obrazów.
- złudzenia optyczne
- figury niemożliwe
- obrazy 3D
- geometryczne abstrakcje
Autorzy to: Weronika Gawlik, Klaudia Machowska, Kamila Kukla, Patryk Marcinek.
Konkurs „Ile jest matematyki w przyrodzie?” przyniósł wiele ciekawych pomysłów na fotografie.
Zwycięzcą została Klaudia Machowska.

MATEMATYCZNA SZTUKA UŻYTKOWA
Niektórzy preferują prace ręczne, a ja lubię nieoczywiste pomoce naukowe 🙂
Autorami choinki są: Kacper Furman (szef projektu), Kamil Kasprzyk, Bartek Barycza, Tomek Ciesielski, Paweł Gębara, Patryk Marcinek, Arek Podraza, Janek Kłusek i Błażej Bukała.


Matematyka uNplugged

cyrklem i linijką
okrąg opisany na czworokącie
Klasa matematyczna w tradycyjny sposób konstruowała środek okręgu opisanego, aby odpowiedzieć na pytanie, „Czy na tym czworokącie można opisać okrąg?”.
Jak widać ten czworokąt nie może być wpisany w okrąg, ale można było się przekonać, jak to robić przy użyciu starych, dobrych przyrządów matematycznych zamiast np. GeoGebry.

kątomierz i sznurek
mierzenie wysokości budynku
Uczniowie pierwszej klasy stosowali trygonometrię w mierzeniu wysokości budynków (jedna grupa mierzyła wysokość budynku szkoły, a druga
budynku sąsiedniego).
Do tego bardzo przydatny jest klinometr. Jedna grupa używała wersji elektronicznej,
a druga klasycznego – stworzonego z kątomierza, sznurka i obciążnika.
No i oczywiście tablic trygonometrycznych. Dało się? – Dało 🙂
7-8 lekcja w piątek…
Pora, kiedy każdy marzy o tym, aby pójść do domu. Koszmar dla każdego nauczyciela i ucznia.
Jak przetrwać?!
A może matematyczne podchody albo escape room (oczywiście bezpieczny) 😉
Warto przygotować sobie wcześniej taką opcję.
prosty escape – plik docx

Metoda Projektów i eksperymenty
Większość uczniów lubi pracować metodą projektów, a dla nauczyciela jest to sposób na kształtowanie u nich kompetencji kluczowych.
– Uczniowie niematematyczni? Można zadać im przygotowanie prezentacji pozornie niematematycznych np:
- o złudzeniach optycznych
- o figurach niemożliwych Escher`a
- o grafice 3D
- o matematyce w malarstwie
– Na wycieczce przedmiotowej można zrealizować projekt dotyczący pola koła i wycinka koła – projekt „pizza”, albo kredytów i lokat – „w banku lekcja o ciągach”.
– Badania statystyczne lubią wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy przygotowują projekt lokalnie, czy opiniując szerszą populację. W 3 klasie, w ramach statystyki, uczniowie opracowują temat ankiety, pytania, przeprowadzają badania i analizują wyniki. Na koniec opracowują graficzną prezentację swoich badań. Przykład ankiety dotyczącej wakacji.
Przykład eksperymentu edukacyjnego o lokatach bankowych „Jak wybrać lokatę w banku?”