Między duchem a materią pośredniczy matematyka.

Hugo Steinhaus

nauczycielka matematyki

(nie mylić z matematykiem),
wciąż poszukująca czegoś nowego

MARTA STASIOWSKA 😉

Take a minute and think something about maths…

Z matematyką wiadomo jak jest:

  • wymaga ćwiczeń, a przecież dla tylu z nas to nuda
  • wymaga cierpliwości – dla niektórych słabo osiągalne
  • wymaga skupienia – OMG !!
  • wymaga dociekliwości
  • talent też robi swoje – na to wpływu nie mamy niestety
Inspiracja istnieje, ale musi Cię zastać przy pracy.”

 

Moja lekcja z Genially cd.
Tym razem wypróbowałam formę GUIDE. Ma ona slajd centralny z odnośnikami do kolejnych zagadnień.

 

 

Power Point?
Niekoniecznie


Poszukiwania doprowadziły mnie do Genial.ly. Jako pierwszą formę wypróbowałam prezentację. Temat „Przesuwanie wykresu wzdłuż osi y”.

Inne możliwości. Plusy i minusy. Warto spróbować!

 

Inne możliwośc


Możliwości Power Pointa w przygotowaniu scenariusza lekcji, czyli

trochę 😉 interaktywna prezentacja – pptx 

przejścia slajdów klikalne ze względu na własne tempo pracy

 

po mojemu 🙂

Graficzne rozwiązywanie równań i nierówności,
czyli matematyka dla laika

Własności funkcji odczytywane z wykresu
– pierwsze koty za płoty w robieniu filmików

Innowacje matematyczne

Już słyszę te słowa: „Ja to nigdy matmy nie umiałem; Nie umiem i nie będę umiał; Ja to jestem humanista (sic! – jakby humanista nie myślał logicznie”)

A przecież wystarczy potraktować ją, jak hobby, wyzwanie, CHALLENGE 🙂
Albo zastanowić się do czego mi ona? Po co się tego uczę? Kiedy można to w ogóle wykorzystać?
Może więc warto znaleźć swój matematyczny cel?

„Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”

Innowacja ( plik ) dla wszystkich zainteresowanych uczniów szkoły, szczególnie tych, którzy lubią sztukę.  Raport za rok szkolny 2018/2019

„Po co mi ta matma”?

Innowacja (plik) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach lekcji i podstawy programowej w każdym omawianym rozdziale.  Raport  za rok szkolny 2018/2019

„Matematyczna szkoła przetrwania” 

Innowacja ( plik ) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach programu w każdym rozdziale

 

 

kiedy trafiasz na ścianę…

wykorzystaj ją!

 

 

 

 

 

Z 3 klasą matematyczną w 2018 zorganizowałam matematyczny
(i nie tylko)  
kącik na korytarzu – taki podręczny notes na wzory i inną wiedzę  

Ściana wirtualna?  czemu nie!

 

 

Padlet o ciągach

iI t

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet

Zadanie dla 3ph

  Wektory

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet
Prezentacja o funkcji kwadratowej na wesoło zainspirowana humanem w roku szkolnym 2018/2019
(pozdrawiam 🙂 )

 

złudzenia optyczne

GALERIA OBRAZÓW
i wystawa fotografii

W ciągu mojej pracy już nie raz miałam przyjemność pracować z uczniami, którzy byli uzdolnieni plastycznie. Dzięki nim mam w pracowni mini galerię obrazów.

  • złudzenia optyczne
  • figury niemożliwe
  • obrazy 3D
  • geometryczne abstrakcje

Autorzy to: Weronika Gawlik, Klaudia Machowska, Kamila Kukla, Patryk Marcinek.

 

 

Konkurs „Ile jest matematyki w przyrodzie?” przyniósł wiele ciekawych pomysłów na fotografie.

Zwycięzcą została Klaudia Machowska.

choinka
graniastosłupowa choinka

MATEMATYCZNA SZTUKA UŻYTKOWA


Niektórzy preferują prace ręczne, a ja lubię nieoczywiste pomoce naukowe 🙂

Autorami choinki są: Kacper Furman (szef projektu), Kamil Kasprzyk, Bartek Barycza, Tomek Ciesielski, Paweł Gębara, Patryk Marcinek, Arek Podraza, Janek Kłusek i Błażej Bukała.

autorzy projektu
mój wzór skróconego mnożenia – Kacper wielkie dzięki!

 

Matematyka uplugged
konstrukcje geometryczne

cyrklem i linijką

okrąg opisany na czworokącie

Klasa matematyczna w tradycyjny sposób  konstruowała środek okręgu opisanego, aby odpowiedzieć na pytanie, „Czy na tym czworokącie można opisać okrąg?”.
Jak widać ten czworokąt nie może być wpisany w okrąg, ale można było się przekonać, jak to robić przy użyciu starych, dobrych przyrządów matematycznych zamiast np. GeoGebry.

 

klinometr

kątomierz i sznurek

mierzenie wysokości budynku

Uczniowie pierwszej klasy stosowali trygonometrię w mierzeniu wysokości budynków (jedna grupa mierzyła wysokość budynku szkoły, a druga
budynku sąsiedniego).
Do tego bardzo przydatny jest klinometr. Jedna grupa używała wersji elektronicznej,
a druga klasycznego – stworzonego z kątomierza, sznurka i obciążnika.
No i oczywiście tablic trygonometrycznych. Dało się? – Dało 🙂

 

7-8 lekcja w piątek…


Pora, kiedy każdy marzy o tym aby pójść do domu. Koszmar dla każdego nauczyciela i ucznia.

Jak przetrwać?!

A może matematyczne podchody albo escape room (oczywiście bezpieczny) 😉

Warto przygotować sobie wcześniej taką opcję.
prosty escape – plik docx

escape room

 

podchody

 

* Prezentacje pozornie niematematyczne
* Projekt „pizza”

* W banku lekcja o ciągach

* Badania statystyczne

Metoda Projektów

Większość uczniów lubi pracować metodą projektów, a dla nauczyciela jest to sposób na kształtowanie u nich kompetencji kluczowych.

Uczniowie niematematyczni? Można zadać im przygotowanie prezentacji pozornie niematematycznych np:

  • o złudzeniach optycznych
  • o figurach niemożliwych Escher`a
  • o grafice 3D

Na wycieczce przedmiotowej można zrealizować projekt dotyczący pola koła i wycinka koła – projekt „pizza”, albo kredytów i lokat – „w banku lekcja o ciągach”.

Badania statystyczne lubią wszyscy uczniowie, niezależnie od tego czy przygotowują projekt lokalnie, czy opiniując szerszą populację.