Między duchem a materią pośredniczy matematyka.

Hugo Steinhaus

 

nauczycielka matematyki,
wciąż poszukująca czegoś nowego

MARTA STASIOWSKA 😉

Z matematyką wiadomo jak jest:

 wymaga ćwiczeń, a przecież dla tylu z nas to nuda

  • wymaga cierpliwości – dla niektórych słabo osiągalne
  • wymaga skupienia – OMG !!
  • wymaga dociekliwości
  • talent też robi swoje – na to wpływu nie mamy, niestety
 „Inspiracja istnieje, ale musi Cię zastać przy pracy.”

 

Dziękuję Podkarpackiej Akademii
Innowacji Pedagogicznych

Indywidualne wzorce 
uczenia się – czyli neurodydaktyczny początek


Indywidualne wzorce myślenia, to koncepcja, która wyjaśnia sposób postrzegania, przetwarzania i przyswajania informacji przez umysł w sposób indywidualny dla każdej osoby, oparta na doświadczeniu pracy z dziećmi i dorosłymi. Opracowały ją A. Powell i D. Markowa, autorki książki „Twoje dziecko jest inteligentne”.

Poznanie tego indywidualnego wzorca myślenia pozwala lepiej rozumieć jak funkcjonujesz, myślisz i uczysz się. Zachęcam do wykonania testu. 
Ja jestem WSR, a Ty?

Test na indywidualne wzorce
uczenia się

ze strony Akademii Nauki
www.akn.pl

Link do wyników testu

ze strony ASTO.edu.pl

doświadczenie to R,

patrzenie to W, słuchanie to S

Podobieństwo, mapa i skala

czyli „Po co mi ta matma?”

  1. Wykorzystałam eksperyment dydaktyczny z platformy CEO o działce pana Michała.
    Dotyczy on podobieństwa czworokątów, zastosowania wzorów na pole trójkąta (z użyciem dowolnego wzoru). Uczniowie formułują hipotezę i mają ją udowodnić lub obalić wykonując odpowiednie obliczenia.
    link do strony
  2. „Zwiedzanie” europejskich stolic.
    Uczniowie pracują z planem miasta (np. Rzym, Paryż, Madryt) i listą  kilku ciekawych  miejsc do zwiedzania. Wyznaczają odległości na mapie i w terenie, wykorzystują aplikację Google Maps, obliczają skalę podobieństwa, powierzchnię wyznaczonego zwiedzaniem terenu, wykorzystują stosunek pól figur podobnych (temat może być realizowany dla trójkątów albo czworokątów).
  3. Mapki geodezyjne
    Można je wykorzystać w temacie podobieństwa figur, a przy okazji pokazać zastosowanie tego tematu w pracy geodety. (zdjęcia zaczerpnięte z Internetu)

Środek okręgu wpisanego
i opisanego na trójkącie

Trójkątny rynek w Łowiczu

Zainspirował mnie do przygotowania lekcji
o konstrukcji środka okręgu wpisanego i opisanego na trójkącie jako punktów równoodległych

od wierzchołków / boków trójkąta. Jest to przykład
na zastosowanie matematyki w życiu codziennym,
w ramach modułu „Po co mi ta matma?”.

Architektura zieleni

Drugi przykład to zadanie dotyczące zaprojektowania rabaty kwiatowej i fragmentu skweru.
(ta sama tematyka)

 

trójkątny rynek i klomb – karta z zadaniami

Kolejna odsłona lekcji z pizzą – Pole koła i wycinka koła.

 

Tym razem wybraliśmy się do lokalnej pizzerii. W oczekiwaniu na zamówienie uczniowie rozwiązywali karty pracy, 
analizowali sposoby na obliczanie pola wycinka koła, długość łuku, czy kąt wycinka.
Wiadomo, że pizza nie jest najzdrowszym posiłkiem, dlatego zagłębili się dodatkowo w problem kaloryczności dania, obliczanie 
ile kalorii zjedli, jakie ćwiczenia powinni podjąć w celu spalenia tej ilości kalorii.
karta pracy

LEKCJA W TERENIE – twierdzenie cosinusów

Podjęliśmy próbę sprawdzenia czy Rynek w Pilźnie na pewno jest idealnym prostokątem. Za pomocą kroków uczniowie mierzyli boki i przekątną, a następnie za pomocą twierdzenia cosinusów wyznaczali przybliżoną wartość kątów. Obliczone kąty to 91 stopni, 89 stopni. Biorąc pod uwagę niedoskonałość pomiaru możemy stwierdzić,
że Rynek jest prostokątem.

Mierzenie kroków

Obliczanie kątów

Odkryliśmy, że długopis jednej z uczennic zmienia kolor na słońcu 🙂

FILM
„UKRYTE DZIAŁANIA”

cele:

  • poznanie zastosowania wielomianów i funkcji kwadratowej w pracy naukowców
  • rozwijanie wrażliwości na problem dyskryminacji
  • rozwijanie umiejętności dyskusji
  • rozbudzanie ciekawości filmem

LEKCJA W KINIE


Wielomiany i funkcja kwadratowa

W ramach realizacji cyklu lekcji „Po co mi ta matma?” klasa 2m odbyła zajęcia w sali kinowej z filmem „Ukryte działania” („Hidden figures”). Wykorzystałam do tego elementy scenariusza GWO Matematyka na wielkim ekranie – Marka Pisarskiego. Oprócz poznania interesującej historii afroamerykańskich matematyczek pracujących dla NASA, borykających się z dyskryminacją rasową i płciową, uczniowie mogli poznać zastosowanie różnych dziedzin matematyki w programie badań przestrzeni kosmicznej.
Rozwiązywali zadania z wielomianów, funkcji kwadratowej oraz potęg.

Byli zachwyceni taką formą lekcji.

 

 

 

MATEMATYKA JEST SZTUKĄ,
SZTUKA JEST MATEMATYKĄ


Wystawa prac artystycznych z okazji Dnia Otwartego

Matematyka i plastyka połączyły siły na Dzień Otwarty dla uczniów szkół podstawowych. Ósmoklasiści mogli obejrzeć prace z zakresu złudzeń optycznych, figur niemożliwych i abstrakcji, które powstały na lekcjach matematyki i plastyki, a także ilustracje dotyczące liczby Pi powstałe na obchody Dnia Liczby Pi.

Dziękuję pani Małgosi Janidze za współpracę przy tym projekcie.

Lubisz ciekawe zadania matematyczne?

Zajrzyj na Facebook-ową stronę Math Avenue: Learn Math by daily, albo na kanał na You Tube. Czekają Cię tu nietypowe zadania i interesujące rozwiązania

 

 

ŚWIATECZNE WSTĘGI MOBIUSA

Łańcuch świąteczny ze wstęg Mobiusa został utworzony przez wszystkich uczniów i nauczycieli. Każdy złożył na swoim „oczku” podpis albo życzenia.

Zainicjowały tę akcję Emilka, Gabrysia, Otylia i Ewa, które realizowały temat „Figury niemożliwe”.

UBIERANIE CHOINKI, CZYLI MATEMATYCZNY KALENDARZ ADWENTOWY

W tym roku matematyczny kalendarz adwentowy polegał na dekorowaniu choinki. Każdego dnia pojawiała się nowa bombka, a w niej: zadanie na 5, śmieszny gadżet, słodycz, albo talon na podpowiedź na sprawdzianie. Zabawa, jak zwykle cieszyła się dużym powodzeniem, szczególnie w klasie III i II.

 

 

grafika z PIXABAY

 

Zachęcam do udziału w Matematycznym Kalendarzu Adwentowym online
dla uczniów szkół średnich.

Konkurs organizowany jest przez Fundację Zakłady Kórnickie oraz Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Partnerem projektu jest wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

https://kalendarzadwentowy.muma.edu.pl/

Metoda badawcza
na statystyce w klasie IV

Oto przykłady projektów:

Matematyczna gra terenowa 2023 – przekształcenia – klasa 2

SCHEMAT HORNERA opanowany!


KLASA 3PK – KARTKÓWKA NA 5!

Przygotowałam w oparciu o artykuł
ze strony szkolamaturzystow.pl


KILKA RAD DLA MATURZYSTÓW

 

Jak skutecznie przygotować się
do matury z matematyki


 

Wyniki ankiety ewaluacyjnej dotyczącej innowacji matematycznej w LO Pilzno
link

Takie tam na matematyce 🙂

klasa 1

kolejka chętnych na tzw.plusy

klasa 3m

SPONTANICZNA NOTATKA PO LEKCJI 🙂

 

 

Witraże i abstrakcje

geometria analityczna

 

 

Uczniowie klasy drugiej i trzeciej w ostatnich dniach roku szkolnego mieli zajęcia matematyczno – artystyczne.

Rysowali proste lub okręgi o podanych równaniach. Pisali równania randomowo narysowanych prostych lub okręgów. Kolorowali swoje prace. Klasa 2 wykorzystała styl witrażowy, a klasa 3 – styl abstrakcyjny.

 

Jakiś czas temu realizowałam projekt z pizzą.  Uczniowie rozwiązywali zadania, w których skupiali się na zagadnieniu funkcji. Tym razem wykorzystałam pizzę w realizacji tematu „Pole koła i pole wycinka koła w klasie 2m.”

„Projekt Pizza”

 

konspekt,
karta pracy, dodatki

Dzień Kryminalistyczny w szkole – 21.03.2023

 

Międzynarodowy Dzień Liczby Pi 2023

14 marca to Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. W Liceum Ogólnokształcącym w Pilźnie uczniowie przez cały dzień brali udział w matematycznych grach, konkursach i zabawach. Było sudoku, szyfry, gry planszowe, quizy online, testy i układanie kostek 3d.

Po kilku dniach nastąpiło rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród.

 

 

Matematyczne gry terenowe

Korzystając z uroków jesieni i pięknej pogody wszystkie klasy wzięły udział w grach terenowych w ramach realizacji innowacji Matematyczna Szkoła Przetrwania.

Klasa pierwsza rozwiązywała zadania z procentów podążając ścieżką prowadzącą z jednego punktu do kolejnego rozmieszczonych na terenie szkoły.

Klasa druga stosowała trygonometrię w zadaniu z wykorzystaniem klinometra i tablic trygonometrycznych (mierzenie wysokości budynku szkoły).

Klasy druga i trzecia realizowały zadanie z przekształceń geometrycznych na terenie miasta, z mapą i układem współrzędnych. Ich zadaniem było nie tylko wykonać ćwiczenia, ale również stworzyć foto lub video relację z działań grupy.

Oto sprawozdanie z wydarzeń.

 

Powtórka z trygonometrii


Gra dla max czterech osób lub grup. Potrzebne są:

  • podstawy trygonometrii (definicje sin, cos, tg, ctg w trójkącie i w układzie współrzędnych),
  • tożsamości trygonometryczne, współrzędnych
  • wzory redukcyjne,
  • wartości funkcji dla kątów 30, 45, 60 stopni

 

 

Wybrane prezentacje uczniów

w ramach innowacji MATEMATYKA JEST SZTUKĄ, SZTUKA JEST MATEMATYKĄ

 

Anastazja i Zuza

Adam, Hubert, Miłosz, Dawid

Nadia, Oliwia, Natalia W.

JANEK

Maciek, Iza, Ola, Mikołaj
CO BYŁO W KIESZONKACH?
  • zadania dodatkowe o różnych poziomach trudności
  • czekoladka
  • bon na dodatkowe np
  • talon na jedną podpowiedź na sprawdzianie

 

 

 

podgląd etykiet na kieszonkach

Matematyczny Kalendarz Adwentowy


Każdy lubi niespodzianki z kalendarzy adwentowych. By zachęcić uczniów do rozwiązywania dodatkowych zadań i podejmowania wyzwań, przygotowałam taki kalendarz matematyczny. Cieszył się ogromnym powodzeniem, szczególnie wśród pierwszoklasistów.

Misja
BECOME A SOLDIER


Sprawdź, czy masz predyspozycje do bycia żołnierzem. 
Coś, co przygotowałam na tydzień mundurowy w naszej szkole.
Udanej zabawy!

 

Genially na
Tydzień
Kryminalistyczno – Psychologiczny
w LO Pilzno

ten poniżej zaczerpnięty z sieci – 1LO Sopot 

 

 

 

Plansza interaktywna w

Układy równań liniowych – metoda podstawiania i przeciwnych współczynników – z wykorzystaniem linków do matemaksa.pl

 

Genially

Punkty procentowe kontra procenty
– z linkiem do matfiz24.pl i quizem w Quizizz

 

Układy równań – zadania tekstowe

    • wykorzystanie osi czasu w zadaniu z wiekiem
    • wykorzystanie planszy chemicznej do zadań z roztworami
    • link do zadań

 

Plansza interaktywna Genially cd – zadania


 

Moja lekcja z Genially cd.
Tym razem wypróbowałam formę GUIDE. Ma ona slajd centralny z odnośnikami do kolejnych zagadnień

 

 

Power Point?
Niekoniecznie


Poszukiwania doprowadziły mnie do Genial.ly. Jako pierwszą formę wypróbowałam prezentację. Temat „Przesuwanie wykresu wzdłuż osi y”.

Inne możliwości. Plusy i minusy. Warto spróbować!

 

Inne możliwośc


Możliwości Power Pointa w przygotowaniu scenariusza lekcji, czyli

trochę 😉 interaktywna prezentacja – pptx 

przejścia slajdów klikalne ze względu na własne tempo pracy

 

po mojemu 🙂

Graficzne rozwiązywanie równań i nierówności,
czyli matematyka dla laika

Własności funkcji odczytywane z wykresu
– pierwsze koty za płoty w robieniu filmików

Innowacja matematyczna

Rolą nauczyciela jest tak poprowadzić ucznia w jego drodze do samodoskonalenia, aby proponowane metody były efektywne i motywowały do dalszego wysiłku. Chciałabym, by poprzez moje działania uczeń więcej pamiętał, wiedział na co zwracać uwagę w trakcie nauki, selekcjonował wiedzę i umiejętności konieczne do zdania matury lub realizacji innych swoich matematycznych celów. Stąd pomysł na innowację metodyczną pt. „Matematyczna szkoła przetrwania” (INNOWACJA-PEDAGOGICZNA MSPplik pdf), która składa się z trzech modułów:

„Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”

Moduł dla wszystkich klas, szczególnie tych, którzy lubią sztukę.

„Po co mi ta matma”?

Moduł skierowany do wszystkich klas, realizowany w ramach lekcji i podstawy programowej w każdym omawianym rozdziale. Skupia się na zastosowaniu matematyki w życiu i w pracy.

„Matematyczna szkoła przetrwania” 

Moduł skierowany do wszystkich klas, realizowany w ramach programu w każdym rozdziale. Pokazuje różne metody uczenia się z wykorzystaniem predyspozycji i wykorzystania dobrych źródeł informacji.

 

kiedy trafiasz na ścianę…

wykorzystaj ją!

 

 

 

 

 

Z 3 klasą matematyczną w 2018 zorganizowałam matematyczny
(i nie tylko)  
kącik na korytarzu – taki podręczny notes na wzory i inną wiedzę  

Ściana wirtualna?  czemu nie! 
tworzenie padletów, jako forma powtórki

 

 

Padlety o przekształceniach wykresów funkcji
klasa 1 – 2020

Padlet o prostych

Wektory

Padlet o ciągach

 

  

 

 
Prezentacja o funkcji kwadratowej na wesoło zainspirowana humanem w roku szkolnym 2018/2019
(pozdrawiam 🙂 )

 

złudzenia optyczne

GALERIA OBRAZÓW
i wystawa fotografii

W ciągu mojej pracy już nie raz miałam przyjemność pracować z uczniami, którzy byli uzdolnieni plastycznie. Dzięki nim mam w pracowni mini galerię obrazów.

  • złudzenia optyczne
  • figury niemożliwe
  • obrazy 3D
  • geometryczne abstrakcje

Autorzy to: Weronika Gawlik, Klaudia Machowska, Kamila Kukla, Patryk Marcinek.

 

 

Konkurs „Ile jest matematyki w przyrodzie?” przyniósł wiele ciekawych pomysłów na fotografie.

Zwycięzcą została Klaudia Machowska.

choinka
graniastosłupowa choinka

MATEMATYCZNA SZTUKA UŻYTKOWA


Niektórzy preferują prace ręczne, a ja lubię nieoczywiste pomoce naukowe 🙂

Autorami choinki są: Kacper Furman (szef projektu), Kamil Kasprzyk, Bartek Barycza, Tomek Ciesielski, Paweł Gębara, Patryk Marcinek, Arek Podraza, Janek Kłusek i Błażej Bukała.

autorzy projektu
mój wzór skróconego mnożenia – Kacper wielkie dzięki!

 

Matematyka uNplugged
konstrukcje geometryczne

cyrklem i linijką

okrąg opisany na czworokącie

Klasa matematyczna w tradycyjny sposób  konstruowała środek okręgu opisanego, aby odpowiedzieć na pytanie, „Czy na tym czworokącie można opisać okrąg?”.
Jak widać ten czworokąt nie może być wpisany w okrąg, ale można było się przekonać, jak to robić przy użyciu starych, dobrych przyrządów matematycznych zamiast np. GeoGebry.

 

klinometr

kątomierz i sznurek

mierzenie wysokości budynku

Uczniowie pierwszej klasy stosowali trygonometrię w mierzeniu wysokości budynków (jedna grupa mierzyła wysokość budynku szkoły, a druga
budynku sąsiedniego).
Do tego bardzo przydatny jest klinometr. Jedna grupa używała wersji elektronicznej,
a druga klasycznego – stworzonego z kątomierza, sznurka i obciążnika.
No i oczywiście tablic trygonometrycznych. Dało się? – Dało 🙂

karta pracy clinometer

 

7-8 lekcja w piątek…


Pora, kiedy każdy marzy o tym, aby pójść do domu. Koszmar dla każdego nauczyciela i ucznia.

Jak przetrwać?!

A może matematyczne podchody albo escape room (oczywiście bezpieczny) 😉

Warto przygotować sobie wcześniej taką opcję.
prosty escape – plik docx

escape room

 

podchody

 

* Prezentacje pozornie niematematyczne
* Projekt „pizza”

* W banku lekcja o ciągach

* Badania statystyczne

Metoda Projektów i eksperymenty

Większość uczniów lubi pracować metodą projektów, a dla nauczyciela jest to sposób na kształtowanie u nich kompetencji kluczowych.

– Uczniowie niematematyczni? Można zadać im przygotowanie prezentacji pozornie niematematycznych np:

  • o złudzeniach optycznych
  • o figurach niemożliwych Escher`a
  • o grafice 3D
  • o matematyce w malarstwie

– Na wycieczce przedmiotowej można zrealizować projekt dotyczący pola koła i wycinka koła – projekt „pizza”, albo kredytów i lokat – „w banku lekcja o ciągach”.

– Badania statystyczne lubią wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy przygotowują projekt lokalnie, czy opiniując szerszą populację. W 3 klasie, w ramach statystyki, uczniowie opracowują temat ankiety, pytania, przeprowadzają badania i analizują wyniki. Na koniec opracowują graficzną prezentację swoich badań. Przykład ankiety dotyczącej wakacji.

 

Przykład  eksperymentu  edukacyjnego o lokatach bankowych  „Jak wybrać lokatę w banku?”