Między duchem a materią pośredniczy matematyka.

Hugo Steinhaus

 

nauczycielka matematyki,
wciąż poszukująca czegoś nowego

MARTA STASIOWSKA 😉

Z matematyką wiadomo jak jest:

 

  • wymaga ćwiczeń, a przecież dla tylu z nas to nuda
  • wymaga cierpliwości – dla niektórych słabo osiągalne
  • wymaga skupienia – OMG !!
  • wymaga dociekliwości
  • talent też robi swoje – na to wpływu nie mamy niestety
 „Inspiracja istnieje, ale musi Cię zastać przy pracy.”

 

Matematyczne gry terenowe

Korzystając z uroków jesieni i pięknej pogody wszystkie klasy wzięły udział w grach terenowych w ramach realizacji innowacji Matematyczna Szkoła Przetrwania.

Klasa pierwsza rozwiązywała zadania z procentów podążając ścieżką prowadzącą z jednego punktu do kolejnego rozmieszczonych na terenie szkoły.

Klasa druga stosowała trygonometrię w zadaniu z wykorzystaniem klinometra i tablic trygonometrycznych (mierzenie wysokości budynku szkoły).

Klasy druga i trzecia realizowały zadanie z przekształceń geometrycznych na terenie miasta, z mapą i układem współrzędnych. Ich zadaniem było nie tylko wykonać ćwiczenia, ale również stworzyć foto lub video relację z działań grupy.

Oto sprawozdanie z wydarzeń.

 

Powtórka z trygonometrii


Gra dla max czterech osób. Musisz umieć:

  • podstawy trygonometrii (definicje sin, cos, tg, ctg w trójkącie i w układzie współrzędnych),
  • tożsamości trygonometryczne, współrzędnych
  • wzory redukcyjne,
  • wartości funkcji dla kątów 30, 45, 60 stopni

 

 

Wybrane prezentacje uczniów

w ramach innowacji MATEMATYKA JEST SZTUKĄ, SZTUKA JEST MATEMATYKĄ

 

Anastazja i Zuza

Adam, Hubert, Miłosz, Dawid

Nadia, Oliwia, Natalia W.

JANEK

Maciek, Iza, Ola, Mikołaj
CO BYŁO W KIESZONKACH?
  • zadania dodatkowe o różnych poziomach trudności
  • czekoladka
  • bon na dodatkowe np
  • talon na jedną podpowiedź na sprawdzianie

 

 

 

podgląd etykiet na kieszonkach

Matematyczny Kalendarz Adwentowy


Każdy lubi niespodzianki z kalendarzy adwentowych. By zachęcić uczniów do rozwiązywania dodatkowych zadań i podejmowania wyzwań, przygotowałam taki kalendarz matematyczny. Cieszył się ogromnym powodzeniem, szczególnie wśród pierwszoklasistów.

Misja
BECOME A SOLDIER


Sprawdź, czy masz predyspozycje do bycia żołnierzem. 
Coś, co przygotowałam na tydzień mundurowy w naszej szkole.
Udanej zabawy!

 

Genially na
Tydzień
Kryminalistyczno – Psychologiczny
w LO Pilzno

ten poniżej zaczerpnięty z sieci – 1LO Sopot 

 

 

 

Plansza interaktywna w

Układy równań liniowych – metoda podstawiania i przeciwnych współczynników – z wykorzystaniem linków do matemaksa.pl

 

Genially

Punkty procentowe kontra procenty
– z linkiem do matfiz24.pl i quizem w Quizizz

 

Układy równań – zadania tekstowe

    • wykorzystanie osi czasu w zadaniu z wiekiem
    • wykorzystanie planszy chemicznej do zadań z roztworami
    • link do zadań

 

Plansza interaktywna Genially cd – zadania


 

Moja lekcja z Genially cd.
Tym razem wypróbowałam formę GUIDE. Ma ona slajd centralny z odnośnikami do kolejnych zagadnień

 

 

Power Point?
Niekoniecznie


Poszukiwania doprowadziły mnie do Genial.ly. Jako pierwszą formę wypróbowałam prezentację. Temat „Przesuwanie wykresu wzdłuż osi y”.

Inne możliwości. Plusy i minusy. Warto spróbować!

 

Inne możliwośc


Możliwości Power Pointa w przygotowaniu scenariusza lekcji, czyli

trochę 😉 interaktywna prezentacja – pptx 

przejścia slajdów klikalne ze względu na własne tempo pracy

 

po mojemu 🙂

Graficzne rozwiązywanie równań i nierówności,
czyli matematyka dla laika

Własności funkcji odczytywane z wykresu
– pierwsze koty za płoty w robieniu filmików

Innowacje matematyczne

Już słyszę te słowa: „Ja to nigdy matmy nie umiałem; Nie umiem i nie będę umiał; Ja to jestem humanista (sic! – jakby humanista nie myślał logicznie”)

A przecież wystarczy potraktować ją, jak hobby, wyzwanie, CHALLENGE 🙂
Albo zastanowić się do czego mi ona? Po co się tego uczę? Kiedy można to w ogóle wykorzystać?
Może więc warto znaleźć swój matematyczny cel?

„Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”

Innowacja (plik) dla wszystkich zainteresowanych uczniów szkoły, szczególnie tych, którzy lubią sztukę.

„Po co mi ta matma”?

Innowacja (plik) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach lekcji i podstawy programowej w każdym omawianym rozdziale. 

„Matematyczna szkoła przetrwania” 

Innowacja (plik) skierowana do wszystkich klas, realizowana w ramach programu w każdym rozdziale. 

 

 

 

kiedy trafiasz na ścianę…

wykorzystaj ją!

 

 

 

 

 

Z 3 klasą matematyczną w 2018 zorganizowałam matematyczny
(i nie tylko)  
kącik na korytarzu – taki podręczny notes na wzory i inną wiedzę  

Ściana wirtualna?  czemu nie!

 

 

Padlety o przekształceniach wykresów funkcji klasa 1 – 2020

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

Padlet o ciągach

iI t

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet

Zadanie dla 3ph

  Wektory

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet
Prezentacja o funkcji kwadratowej na wesoło zainspirowana humanem w roku szkolnym 2018/2019
(pozdrawiam 🙂 )

 

złudzenia optyczne

GALERIA OBRAZÓW
i wystawa fotografii

W ciągu mojej pracy już nie raz miałam przyjemność pracować z uczniami, którzy byli uzdolnieni plastycznie. Dzięki nim mam w pracowni mini galerię obrazów.

  • złudzenia optyczne
  • figury niemożliwe
  • obrazy 3D
  • geometryczne abstrakcje

Autorzy to: Weronika Gawlik, Klaudia Machowska, Kamila Kukla, Patryk Marcinek.

 

 

Konkurs „Ile jest matematyki w przyrodzie?” przyniósł wiele ciekawych pomysłów na fotografie.

Zwycięzcą została Klaudia Machowska.

choinka
graniastosłupowa choinka

MATEMATYCZNA SZTUKA UŻYTKOWA


Niektórzy preferują prace ręczne, a ja lubię nieoczywiste pomoce naukowe 🙂

Autorami choinki są: Kacper Furman (szef projektu), Kamil Kasprzyk, Bartek Barycza, Tomek Ciesielski, Paweł Gębara, Patryk Marcinek, Arek Podraza, Janek Kłusek i Błażej Bukała.

autorzy projektu
mój wzór skróconego mnożenia – Kacper wielkie dzięki!

 

Matematyka uNplugged
konstrukcje geometryczne

cyrklem i linijką

okrąg opisany na czworokącie

Klasa matematyczna w tradycyjny sposób  konstruowała środek okręgu opisanego, aby odpowiedzieć na pytanie, „Czy na tym czworokącie można opisać okrąg?”.
Jak widać ten czworokąt nie może być wpisany w okrąg, ale można było się przekonać, jak to robić przy użyciu starych, dobrych przyrządów matematycznych zamiast np. GeoGebry.

 

klinometr

kątomierz i sznurek

mierzenie wysokości budynku

Uczniowie pierwszej klasy stosowali trygonometrię w mierzeniu wysokości budynków (jedna grupa mierzyła wysokość budynku szkoły, a druga
budynku sąsiedniego).
Do tego bardzo przydatny jest klinometr. Jedna grupa używała wersji elektronicznej,
a druga klasycznego – stworzonego z kątomierza, sznurka i obciążnika.
No i oczywiście tablic trygonometrycznych. Dało się? – Dało 🙂

karta pracy clinometer

 

7-8 lekcja w piątek…


Pora, kiedy każdy marzy o tym, aby pójść do domu. Koszmar dla każdego nauczyciela i ucznia.

Jak przetrwać?!

A może matematyczne podchody albo escape room (oczywiście bezpieczny) 😉

Warto przygotować sobie wcześniej taką opcję.
prosty escape – plik docx

escape room

 

podchody

 

* Prezentacje pozornie niematematyczne
* Projekt „pizza”

* W banku lekcja o ciągach

* Badania statystyczne

Metoda Projektów i eksperymenty

Większość uczniów lubi pracować metodą projektów, a dla nauczyciela jest to sposób na kształtowanie u nich kompetencji kluczowych.

– Uczniowie niematematyczni? Można zadać im przygotowanie prezentacji pozornie niematematycznych np:

  • o złudzeniach optycznych
  • o figurach niemożliwych Escher`a
  • o grafice 3D
  • o matematyce w malarstwie

– Na wycieczce przedmiotowej można zrealizować projekt dotyczący pola koła i wycinka koła – projekt „pizza”, albo kredytów i lokat – „w banku lekcja o ciągach”.

– Badania statystyczne lubią wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy przygotowują projekt lokalnie, czy opiniując szerszą populację. W 3 klasie, w ramach statystyki, uczniowie opracowują temat ankiety, pytania, przeprowadzają badania i analizują wyniki. Na koniec opracowują graficzną prezentację swoich badań. Przykład ankiety dotyczącej wakacji.

 

Przykład  eksperymentu  edukacyjnego o lokatach bankowych  „Jak wybrać lokatę w banku?”