Między duchem a materią pośredniczy matematyka.

Hugo Steinhaus

 

nauczycielka matematyki,
wciąż poszukująca czegoś nowego

MARTA STASIOWSKA 😉

Z matematyką wiadomo jak jest:

 

  • wymaga ćwiczeń, a przecież dla tylu z nas to nuda
  • wymaga cierpliwości – dla niektórych słabo osiągalne
  • wymaga skupienia – OMG !!
  • wymaga dociekliwości
  • talent też robi swoje – na to wpływu nie mamy niestety
 „Inspiracja istnieje, ale musi Cię zastać przy pracy.”

 

Przygotowałam w oparciu o artykuł
ze strony szkolamaturzystow.pl


KILKA RAD DLA MATURZYSTÓW

 

 

Jak skutecznie przygotować się
do matury z matematyki


 

Wyniki ankiety ewaluacyjnej dotyczącej innowacji matematycznej w LO Pilzno
link

klasa 1

kolejka chętnych na tzw.plusy

klasa 3m

SPONTANICZNA NOTATKA PO LEKCJI 🙂

 

 

Witraże i abstrakcje

geometria analityczna

 

 

Uczniowie klasy drugiej i trzeciej w ostatnich dniach roku szkolnego mieli zajęcia matematyczno – artystyczne.

Rysowali proste lub okręgi o podanych równaniach. Pisali równania randomowo narysowanych prostych lub okręgów. Kolorowali swoje prace. Klasa 2 wykorzystała styl witrażowy, a klasa 3 – styl abstrakcyjny.

 

Jakiś czas temu realizowałam projekt z pizzą.  Uczniowie rozwiązywali zadania, w których skupiali się na zagadnieniu funkcji. Tym razem wykorzystałam pizzę w realizacji tematu „Pole koła i pole wycinka koła w klasie 2m.”

„Projekt Pizza”

 

konspekt,
karta pracy, dodatki

Dzień Kryminalistyczny w szkole – 21.03.2023

 

Międzynarodowy Dzień Liczby Pi 2023

14 marca to Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. W Liceum Ogólnokształcącym w Pilźnie uczniowie przez cały dzień brali udział w matematycznych grach, konkursach i zabawach. Było sudoku, szyfry, gry planszowe, quizy online, testy i układanie kostek 3d.

Po kilku dniach nastąpiło rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród.

 

 

Matematyczne gry terenowe

Korzystając z uroków jesieni i pięknej pogody wszystkie klasy wzięły udział w grach terenowych w ramach realizacji innowacji Matematyczna Szkoła Przetrwania.

Klasa pierwsza rozwiązywała zadania z procentów podążając ścieżką prowadzącą z jednego punktu do kolejnego rozmieszczonych na terenie szkoły.

Klasa druga stosowała trygonometrię w zadaniu z wykorzystaniem klinometra i tablic trygonometrycznych (mierzenie wysokości budynku szkoły).

Klasy druga i trzecia realizowały zadanie z przekształceń geometrycznych na terenie miasta, z mapą i układem współrzędnych. Ich zadaniem było nie tylko wykonać ćwiczenia, ale również stworzyć foto lub video relację z działań grupy.

Oto sprawozdanie z wydarzeń.

 

Powtórka z trygonometrii


Gra dla max czterech osób lub grup. Potrzebne są:

  • podstawy trygonometrii (definicje sin, cos, tg, ctg w trójkącie i w układzie współrzędnych),
  • tożsamości trygonometryczne, współrzędnych
  • wzory redukcyjne,
  • wartości funkcji dla kątów 30, 45, 60 stopni

 

 

Wybrane prezentacje uczniów

w ramach innowacji MATEMATYKA JEST SZTUKĄ, SZTUKA JEST MATEMATYKĄ

 

Anastazja i Zuza

Adam, Hubert, Miłosz, Dawid

Nadia, Oliwia, Natalia W.

JANEK

Maciek, Iza, Ola, Mikołaj
CO BYŁO W KIESZONKACH?
  • zadania dodatkowe o różnych poziomach trudności
  • czekoladka
  • bon na dodatkowe np
  • talon na jedną podpowiedź na sprawdzianie

 

 

 

podgląd etykiet na kieszonkach

Matematyczny Kalendarz Adwentowy


Każdy lubi niespodzianki z kalendarzy adwentowych. By zachęcić uczniów do rozwiązywania dodatkowych zadań i podejmowania wyzwań, przygotowałam taki kalendarz matematyczny. Cieszył się ogromnym powodzeniem, szczególnie wśród pierwszoklasistów.

Misja
BECOME A SOLDIER


Sprawdź, czy masz predyspozycje do bycia żołnierzem. 
Coś, co przygotowałam na tydzień mundurowy w naszej szkole.
Udanej zabawy!

 

Genially na
Tydzień
Kryminalistyczno – Psychologiczny
w LO Pilzno

ten poniżej zaczerpnięty z sieci – 1LO Sopot 

 

 

 

Plansza interaktywna w

Układy równań liniowych – metoda podstawiania i przeciwnych współczynników – z wykorzystaniem linków do matemaksa.pl

 

Genially

Punkty procentowe kontra procenty
– z linkiem do matfiz24.pl i quizem w Quizizz

 

Układy równań – zadania tekstowe

    • wykorzystanie osi czasu w zadaniu z wiekiem
    • wykorzystanie planszy chemicznej do zadań z roztworami
    • link do zadań

 

Plansza interaktywna Genially cd – zadania


 

Moja lekcja z Genially cd.
Tym razem wypróbowałam formę GUIDE. Ma ona slajd centralny z odnośnikami do kolejnych zagadnień

 

 

Power Point?
Niekoniecznie


Poszukiwania doprowadziły mnie do Genial.ly. Jako pierwszą formę wypróbowałam prezentację. Temat „Przesuwanie wykresu wzdłuż osi y”.

Inne możliwości. Plusy i minusy. Warto spróbować!

 

Inne możliwośc


Możliwości Power Pointa w przygotowaniu scenariusza lekcji, czyli

trochę 😉 interaktywna prezentacja – pptx 

przejścia slajdów klikalne ze względu na własne tempo pracy

 

po mojemu 🙂

Graficzne rozwiązywanie równań i nierówności,
czyli matematyka dla laika

Własności funkcji odczytywane z wykresu
– pierwsze koty za płoty w robieniu filmików

Innowacja matematyczna

Rolą nauczyciela jest tak poprowadzić ucznia w jego drodze do samodoskonalenia, aby proponowane metody były efektywne i motywowały do dalszego wysiłku. Chciałabym, by poprzez moje działania uczeń więcej pamiętał, wiedział na co zwracać uwagę w trakcie nauki, selekcjonował wiedzę i umiejętności konieczne do zdania matury lub realizacji innych swoich matematycznych celów. Stąd pomysł na innowację metodyczną pt. „Matematyczna szkoła przetrwania” (INNOWACJA-PEDAGOGICZNA MSPplik pdf), która składa się z trzech modułów:

„Matematyka jest sztuką, sztuka jest matematyką”

Moduł dla wszystkich klas, szczególnie tych, którzy lubią sztukę.

„Po co mi ta matma”?

Moduł skierowany do wszystkich klas, realizowany w ramach lekcji i podstawy programowej w każdym omawianym rozdziale. Skupia się na zastosowaniu matematyki w życiu i w pracy.

„Matematyczna szkoła przetrwania” 

Moduł skierowany do wszystkich klas, realizowany w ramach programu w każdym rozdziale. Pokazuje różne metody uczenia się z wykorzystaniem predyspozycji i wykorzystania dobrych źródeł informacji.

 

kiedy trafiasz na ścianę…

wykorzystaj ją!

 

 

 

 

 

Z 3 klasą matematyczną w 2018 zorganizowałam matematyczny
(i nie tylko)  
kącik na korytarzu – taki podręczny notes na wzory i inną wiedzę  

Ściana wirtualna?  czemu nie! 
tworzenie padletów, jako forma powtórki

 

 

Padlety o przekształceniach wykresów funkcji
klasa 1 – 2020

Padlet o prostych

Wektory

Padlet o ciągach

 

  

 

 
Prezentacja o funkcji kwadratowej na wesoło zainspirowana humanem w roku szkolnym 2018/2019
(pozdrawiam 🙂 )

 

złudzenia optyczne

GALERIA OBRAZÓW
i wystawa fotografii

W ciągu mojej pracy już nie raz miałam przyjemność pracować z uczniami, którzy byli uzdolnieni plastycznie. Dzięki nim mam w pracowni mini galerię obrazów.

  • złudzenia optyczne
  • figury niemożliwe
  • obrazy 3D
  • geometryczne abstrakcje

Autorzy to: Weronika Gawlik, Klaudia Machowska, Kamila Kukla, Patryk Marcinek.

 

 

Konkurs „Ile jest matematyki w przyrodzie?” przyniósł wiele ciekawych pomysłów na fotografie.

Zwycięzcą została Klaudia Machowska.

choinka
graniastosłupowa choinka

MATEMATYCZNA SZTUKA UŻYTKOWA


Niektórzy preferują prace ręczne, a ja lubię nieoczywiste pomoce naukowe 🙂

Autorami choinki są: Kacper Furman (szef projektu), Kamil Kasprzyk, Bartek Barycza, Tomek Ciesielski, Paweł Gębara, Patryk Marcinek, Arek Podraza, Janek Kłusek i Błażej Bukała.

autorzy projektu
mój wzór skróconego mnożenia – Kacper wielkie dzięki!

 

Matematyka uNplugged
konstrukcje geometryczne

cyrklem i linijką

okrąg opisany na czworokącie

Klasa matematyczna w tradycyjny sposób  konstruowała środek okręgu opisanego, aby odpowiedzieć na pytanie, „Czy na tym czworokącie można opisać okrąg?”.
Jak widać ten czworokąt nie może być wpisany w okrąg, ale można było się przekonać, jak to robić przy użyciu starych, dobrych przyrządów matematycznych zamiast np. GeoGebry.

 

klinometr

kątomierz i sznurek

mierzenie wysokości budynku

Uczniowie pierwszej klasy stosowali trygonometrię w mierzeniu wysokości budynków (jedna grupa mierzyła wysokość budynku szkoły, a druga
budynku sąsiedniego).
Do tego bardzo przydatny jest klinometr. Jedna grupa używała wersji elektronicznej,
a druga klasycznego – stworzonego z kątomierza, sznurka i obciążnika.
No i oczywiście tablic trygonometrycznych. Dało się? – Dało 🙂

karta pracy clinometer

 

7-8 lekcja w piątek…


Pora, kiedy każdy marzy o tym, aby pójść do domu. Koszmar dla każdego nauczyciela i ucznia.

Jak przetrwać?!

A może matematyczne podchody albo escape room (oczywiście bezpieczny) 😉

Warto przygotować sobie wcześniej taką opcję.
prosty escape – plik docx

escape room

 

podchody

 

* Prezentacje pozornie niematematyczne
* Projekt „pizza”

* W banku lekcja o ciągach

* Badania statystyczne

Metoda Projektów i eksperymenty

Większość uczniów lubi pracować metodą projektów, a dla nauczyciela jest to sposób na kształtowanie u nich kompetencji kluczowych.

– Uczniowie niematematyczni? Można zadać im przygotowanie prezentacji pozornie niematematycznych np:

  • o złudzeniach optycznych
  • o figurach niemożliwych Escher`a
  • o grafice 3D
  • o matematyce w malarstwie

– Na wycieczce przedmiotowej można zrealizować projekt dotyczący pola koła i wycinka koła – projekt „pizza”, albo kredytów i lokat – „w banku lekcja o ciągach”.

– Badania statystyczne lubią wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, czy przygotowują projekt lokalnie, czy opiniując szerszą populację. W 3 klasie, w ramach statystyki, uczniowie opracowują temat ankiety, pytania, przeprowadzają badania i analizują wyniki. Na koniec opracowują graficzną prezentację swoich badań. Przykład ankiety dotyczącej wakacji.

 

Przykład  eksperymentu  edukacyjnego o lokatach bankowych  „Jak wybrać lokatę w banku?”