Ze względu na funkcjonowanie w szkole profilu psychologiczno-kryminalistycznego (klasa I) pierwszy tydzień lutego 2021r. był TYGODNIEM POD ZNAKIEM KRYMINALISTYKI. Treści programowe poszczególnych przedmiotów zostały przygotowane pod kątem tej dyscypliny. I tak:
JĘZYK POLSKI
Uczniowie zapoznali się z podstawowymi czynnościami techniczno – kryminalistycznymi podczas oględzin miejsca zdarzenia. Poznali 7 złotych zasad kryminalistyki:
· Co się wydarzyło?
· Gdzie miało miejsce zdarzenie?
· Kiedy zaistniało zdarzenie?
· Jak przebiegało zdarzenie?
· Czym posługiwał się sprawca?
· Dlaczego sprawca popełnił przestępstwo?
· Kto był uczestnikiem zdarzenia?
Młodzież przećwiczyła poznane zasady w kontekście lektury „Dzieje Tristana i Izoldy”, w której mamy do czynienia z motywem śmierci.
JĘZYK ANGIELSKI
Przeprowadzona została lekcja „Did you know?” na której uczniowie poznawali słownictwo związane z policją, przestępczością i wymiarem sprawiedliwości, a także różne ciekawostki dotyczące policji w the UK i the USA.
JĘZYK NIEMIECKI
Uczniowie poznali podstawowe słownictwo np. kryminolog, detektyw, odciski palców, itp., a także wysłuchali krótkiego wywiadu z kryminologiem. Ubrani w mundury nagrali krótką prezentację siebie w języku niemieckim ( uwzględniając szkołę i profil klasowy). Na drugiej lekcji opisywali elementy munduru, a następnie wykonali sobie zdjęcie w mundurze i opisywali poszczególne elementy munduru w języku niemieckim.
MATEMATYKA
Uczniowie mieli za zadanie odkryć ukryte wskazówki do rozwiązania zagadki zaginięcia pewnego matematyka współpracującego z policją w sprawie fałszerstwa testamentu. Pytania dotyczyły rodzajów badań kryminalistycznych, zastosowania matematyki w tej dziedzinie, ale były też zadania matematyczne. Nowy temat z przedmiotu został wprowadzony w formie lekcji odwróconej. Uczniowie musieli sami poszukać informacji, żeby odpowiedzieć na pytania. Na koniec wypełnili quiz ewaluacyjny sprawdzający poziom ich zadowolenia z lekcji i zrozumienia tematu lekcji. Grę można znaleźć: http://petrycy.pl/strefa/matematyka/
GEOGRAFIA
Uczniowie zapoznali się z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacyjnych w kryminalistyce, a także dowiedzieli się jak wykorzystuje się
profilowanie geograficzne w rozwiązywaniu spraw dochodzeniowo-śledczych. Na koniec uczniowie samodzielnie próbowali rozwiązać zagadki kryminalne.
INFORMATYKA
Zostały przeprowadzone zajęcia: „Informatyka śledcza w praktyce”.
Uczniowie zdobyli podstawową wiedzę z zakresu analiz śledczych i użytkowania specjalistycznych narzędzi (software i hardware), co jest kwintesencją pracy informatyka śledczego. Poznali między innymi sposoby wyodrębniania, zabezpieczania i analizy danych oraz praktyczną prezentację metod przygotowania środowiska do analizy, pozyskiwania informacji cyfrowych oraz poznania technik poszukiwania tzw. śladów ulotnych. Ponadto dowiedzieli się jak można zabezpieczyć ślady daktyloskopijne, do czego technicy kryminalni używają pasty silikonowej i czym to są ślady traseologiczne. Mieli również możliwość „zwiedzania” laboratorium kryminalistyki, dzięki technologii spaceru wirtualnego.
EDUKACJA PSYCHOLOGICZNA
Uczniowie dowiedzieli się:
1. Co to jest portret psychologiczny
2. Kiedy i wobec kogo sporządzono I portret psychologiczny
3. Przy jakich przestępstwach prokuratura korzysta z pomocy psychologów zajmujących się tworzeniem portretu psychologicznego
4. Kto to jest profiler i na jakich danych/informacjach się opiera
5. 4 etapy tworzenia profilu
Uczniowie obejrzeli także fragmenty wykładu „Profilowanie kryminalne: Jak buduje się profil sprawcy?” prowadzonego przez podinsp. dr. Bogdana Lacha – psychologa śledczego, biegłego sądowego z zakresu psychologii, jednego z najlepszych profilerów w kraju, specjalisty w dziedzinie przestępstw związanych z użyciem przemocy. (https://www.youtube.com/watch?v=wW0gdAd1ix8)
BIBLIOTEKA
Na stronie internetowej szkoły – biblioteki został umieszczony artykuł zawierający omówienia 6 wybranych nowości czytelniczych na rynku księgarskim o treści kryminalno – psychologicznej. Są to kryminały i kryminały psychologiczne, thrillery psychologiczne i sensacyjny dramat o różnej tematyce. Adresowane są zarówno do dziewcząt jak i chłopców. Autorzy są w większości polscy, ale nie tylko, cieszą się wysoką popularnością. Czytelnicy chętnie sięgają po ich pozycje. Uczniom zaproponowano następujące książki do przeczytania: Remigiusz Mróz „Oskarżenie”, Irena Małysa „W cieniu Babiej Góry”, Adam Puza „Sekret rodu Oswaltów”, Ashley Audrain „ Odruch”, Peter Rexton „Skraj przepaści” oraz Agnieszka Cyrus „Coś więcej niż dotyk”.