W związku z funkcjonowaniem w szkole profilu mundurowego (klasa I) treści programowe poszczególnych przedmiotów zostały dostosowane do kierunkowej tematyki . I tak:
MATEMATYKA Uczniowie pracowali nad zestawem misji „Become a soldier”, czyli mini testów podobnych do tych dla kandydatów do wojska. Uczniowie mieli sprawdzić jakie mają predyspozycje do służby. Przy okazji pojawiły się równie zadania matematyczne, ponieważ i takie umiejętności są sprawdzane. Link do tych zadań: „Matematyczna szkoła przetrwania – Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego” http://petrycy.pl/strefa/matematyka/
JĘZYK ANGIELSKI
Uczniowie na lekcji poznawali słownictwo o tematyce wojskowej, oglądali filmik porównujący siły zbrojne wojsk brytyjskich i amerykańskich oraz przedstawiający manewry wojsk polskich i amerykańskich. Efektem lekcji jest utworzenie przez uczniów słowniczka tematycznego, a także quizu związanego z tą tematyką. Uczniowie mają również przygotować odpowiedź na pytanie: 'Would you like to be a soldier?’ (Why/why not?).
GEOGRAFIA uczniowie zapoznali się z metodami nawigacji w terenie za pomocą tylko i wyłącznie mapy. Było to pięć technik nawigacji : tzw. poręcze, punkty zatrzymania bądź powrotu, celowanie pośrednie, linia bazowa oraz znakowanie. Mamy nadzieję, że po powrocie do nauczania stacjonarnego uczniowie będą mogli wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętnie zastosować je podczas zajęć terenowych.
INFORMATYKA Uczniowie pozyskali wiedzę na temat pracy informatyków w armii i innych formacjach mundurowych. Dowiedzieli się na czym polega zwalczanie cyberprzestępczości w wojsku, oraz nabyli wiedzę dotyczącą programu CYBER.MIL.PL Ministerstwa Obrony Narodowej, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa państwa i obywateli w cyberprzestrzeni. Mieli również możliwość obejrzenia sprzętu wojskowego za pomocą technologii spaceru wirtualnego, oraz „przeżycia” prawdziwego 16 –dniowego podstawowego szkolenia żołnierza WOT (film). Nabyli również wiedzę na temat możliwości dalszej kariery informatycznej w służbach mundurowych.
WYCHOWANIE FIZYCZNE Zajęcia przeznaczone zostały na rozwijanie tężyzny fizycznej, tak ważnej w służbach mundurowych. Uczniowie zwiększyli swoją wiedzę na temat treningu żołnierskiego (innymi słowy „zaprawy wojskowej’). W krótkich nagraniach (filmiki w oddzielnym poście) zaprezentowali swoje ulubione ćwiczenia z zakresu treningu siłowego- rozwijające mięśnie brzucha, klatki piersiowej, mięśnie głębokie a także ćwiczenia poprawiające koordynację i dynamikę. Nasi uczniowie mają świadomość, że systematyczna praca zwiększa szanse na wymarzony angaż w służbie mundurowej.
GODZINA WYCHOWAWCZA Uczniowie zapoznali się z informacją zawodową dotyczącą pracy w zawodach mundurowych. Poznali warunki rekrutacji na takie stanowiska jak: policjant, funkcjonariusz służby więziennej, strażak, żołnierz zawodowy, funkcjonariusz straży granicznej, funkcjonariusz straży ochrony kolei, funkcjonariusz służby celnej, pracownik służby leśnej, funkcjonariusz biura ochrony rządu i pracownik tajnych służb. Poprzez zajęcia młodzież uzmysłowiła sobie, że praca w tzw. służbach mundurowych to zawody dla ludzi z pasją, którzy dużo wymagają od siebie i dużo dają w zamian.
RELIGIA Uczniowie zapoznali się z wywiadem z kapelanem wojskowym: księdzem podpułkownikiem Jerzym Niedzielskim, który uczestniczył w najważniejszych misjach polskiej armii zagranicą w ostatnich latach. Towarzyszył naszym żołnierzom w najtrudniejszych chwilach. W programie opowiada o wojnie, strachu i nadziei.
JĘZYK NIEMIECKI Uczniowie nagrali krótki filmik, na którym zaprezentowali się w mundurze i w kliku zdaniach opisali swoją szkołę i profil klasy, a także plany na przyszłość. Oglądnęli krótki filmik, który wzbogacił ich o informacje o tym, ile kobiet i mężczyzn w Niemczech wybiera pracę w wojsku. Poznali podstawowe słownictwo związane z zawodami mundurowymi, a na zdjęciu w mundurze przedstawili jego elementy po niemiecku. Praca z leksyką z zakresu wojska, uświadomiła uczniom, że nauka języka to nie zawsze tłumaczenie „słowo w słowo” lecz szukanie odpowiedników.
EDUKACJA PSYCHOLOGICZNA Tematyka poruszana na zajęciach uwzględniała następującą problematykę: 1. Czy ubranie/mundur może wpływać na zachowania? 2. Czy kolor ma wpływ na nasze postrzeganie? 3. Wpływ munduru na posłuszeństwo a) Dyktatorzy w mundurze b) Posłuszeństwo w eksperymentach psychologicznych
Uczniowie zapoznali się z fragmentem wywiadu z prof. Bogdanem Wojciszke, psychologiem społecznym z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. Obejrzeli filmik „Dlaczego policjanci ubierają się na niebiesko?”. https://www.youtube.com/watch?v=7Zco4hoJJEE
Zostali zapoznani z eksperymentami amerykańskich psychologów psychologii (P.Zimbardo z Uniwersytetu w Stanford, S.Milgram z Uniwersytetu w Yale).